Over Alexandra

Huh, gewone vrouw?
Klopt. Geen juf, geen coach, geen guru, geen expert.
Ik ben een medemens.

Soulcraft
Levende taal en digitale kunst.

Dagboek van een gewone vrouw
Blogs en anekdotische verhalen over doorleefde wijsheid, spirituele assertiviteit en gezonde scepsis.

Wereldwijs
Naast mijn eigen werk deel ik veel video’s met persoonlijke verhalen, documentaires, wereldgeschiedenis en holistisch-wetenschappelijke lezingen. Waardevolle content uit alle hoeken van de wereld.

Stap uit de digitale ratrace en neem lekker je tijd op mijn website.
Er is hier zoveel te ervaren en leren.


Ik leef hecht veel waarde aan autonome, doorleefde wijsheid.

Wijsheid kan op elk spiritueel, religieus of anderszins zingevend pad opgedaan worden. Enkele periodes in mijn leven dacht ik dat ik in één stroming mijn weg zou gaan vinden, maar die behoefte / verwachting heb ik losgelaten.

Ik heb een breed blikveld. In de meeste visies kan ik een kernwaarde en een logica zien. Eveneens zie ik valkuilen en pijnpunten. Ik zie vakkundige spiritualiteit en (natuur)religie als holistische wetenschap. Vormen van wijsheid, logica en intelligentie waar onze westerse breinen niet/nauwelijks op geconditioneerd worden. Daardoor is er veel wildgroei ontstaan.

Ik vergelijk wetenschappelijk denken en holistisch denken met elkaar zoals ik de intelligentie, kennis en wijsheid die je ontwikkelt tijdens het beoefenen van martial arts en dansen met elkaar vergelijk. Ze verschillen op belangrijke punten, en vullen elkaar op belangrijke punten aan.

Sommige mensen hebben meer affiniteit met de westerse wetenschap, en sommige mensen hebben meer affiniteit met de holistische wetenschap. Sommige mensen schakelen heel makkelijk tussen beide ‘werelden’. Ik ervaar daar in mijn persoonlijk leven geen enkel probleem in. Ik houd me verre van de welles-nietes discussies waarin men wel een probleem van die verschillen maakt.

Dit zijn roerige tijden. Ik denk dat de mensheid op een grote ‘rotonde’ staat, en dat we rustig moeten rondkijken voor we keuzes maken. Er zijn brede wegen die elkaars tegenpolen lijken, maar als je goed kijkt liggen er ook vele smallere en rustigere paden tussen die brede wegen. Die spreken mij meer aan. Op die paden mag je me altijd aanspreken voor een goed gesprek.

Ik ben een anekdotische verhalenverteller. Verhalen zijn mijn manier om ervaringen te ordenen en verwerken. Het is mijn natuurlijke manier van zingeving. Ik ben ermee begonnen als kind, en ik ben nooit meer gestopt.

Voor mij geen koude theorieën over de eigenschappen van de mens.
Ik luister liever naar het persoonlijk verhaal van elk mens dat ik ontmoet. Die eigenschap geeft me minder grip op het leven als de meeste mensen willen hebben. Door hoe ik in elkaar zit, heb ik het contact met het leven dat mij gelukkig maakt.

Onderlinge verschillen en subculturen krijgen door het delen van persoonlijke verhalen een andere, meer bescheiden rol: onze menselijke ervaringen lijken veel meer op elkaar als onze beroepen, afkomst of politieke voorkeur.

A neverending story
Mijn liefde voor verhalen is niet te vergelijken met mythische, spirituele of religieuze verhalen die vormend van karakter zijn. Of met de meer bedrijfsmatige en commerciële versie van storytelling die steeds populairder wordt.

Mijn verhalen gaan over de realiteit.
Mijn verhalen gaan over echte ervaringen.
Mijn verhalen zijn medemenselijke ontmoetingen.
Niet meer, en niet minder dan dat.

Levende taal beweegt.

Levende taal danst door alle stijlwetten en grammaticale grenzen heen en prikkelt ons om te blijven groeien en ontwikkelen.

Destructieve scepsis
Destructieve scepsis is grof en respectloos iemands persoonlijke belevingswereld of andere, valide vormen van wijsheid en intelligentie de grond in boren, omdat het niet aansluit op de belevingswereld van de scepticus.

Gezonde scepsis
Gezonde scepsis (op spiritueel gebied) is het onderscheid kunnen maken tussen vakkundige spiritualiteit en roekeloze / onvolwassen spiritualiteit die je een retourtje of enkele reis dokter/psychiater op kan leveren.

Gezonde scepsis is het onderscheid kunnen maken tussen opbouwende en verbindende spiritualiteit, en situaties van gevaarlijke spiritualiteit, spiritueel misbruik en spirituele verslaving.

Maatschappelijk proces
In ons maatschappelijk proces spelen zoveel en zulke verschillende belangen mee die bijdragen aan de felle en veelal destructieve discussie tussen ‘alternatief’ en ‘regulier’ ingestelde mensen. Het proces is nodig, maar de manier waarop dat veelal gebeurt: daar heb ik mijn bedenkingen bij.

Positief: er worden diverse parels gepolijst in het onderlinge schuren en sparren.
Negatief: kwetsbare en slecht geïnformeerde mensen op zoek naar verbinding, genezing, hulp of zingeving kunnen verstrikt raken in de onrust en ruis die de destructieve discussie veroorzaakt. Om vervolgens tussen de wetenschappelijke wal en het holistische schip te belanden, in aanraking te komen met de verkeerde mensen en beschadigd te raken.

Preventieve voorlichting
Ik ben een voorstander van preventieve voorlichting op spiritueel en religieus gebied. Nu is er hulp voor mensen die in de problemen zijn geraakt, maar geen goede, constructieve voorlichting over hoe die problemen te herkennen en voorkomen.

 

IK BEN GEWOON MEZELF
Bijna elk mens ervaart zichzelf
Als ‘gewoon mezelf’.

En gek genoeg willen we bijna allemaal
Dat andere mensen zich aanpassen,
Dat ze ‘gewoon zijn’
of ‘normaal doen’
Binnen onze eigen comfort zone of denkkaders.

Succesvolle groepen
bestaan uit gezonde individuen.
Onmisbaar: contact maken.

Dan krijg je positieve wrijving.
De oester, het zand en de parel
Jij & ik
2 hele gewone mensen
Met een eigen verhaal
En een eigen belevingswereld.

Jezelf zijn … is voor iedereen heel gewoon.
Elkaar ontmoeten
Elkaar leren ‘zien’
Is de dans
Van de levenskunstenaars.