De stem van je lichaam voel/hoor je in contact met jezelf, foodguru’s, greenwashing en sturende marketing staan dat contact in de weg

Er zijn tegenwoordig ontzettend veel “voedingsexperts” actief. Mensen die met vuur en glitters kunnen uitleggen waarom hun visie op voeding zo gezond is…….Voor iedereen! Daar zijn we prima voor geconditioneerd, want van jongs af aan leerden we:

  • Eet wat de pot schaft en zeur niet. (kindjes in afrika!)
  • Luister naar de dokter.
  • Luister naar het voedingscentrum.
  • Luister naar de gehypte foodmarketing campagnes
  • Koop elke week dit tijdschrift en luister naar onze experts
  • Luister naar je schuldgevoel over de bio-industrie.
  • Luister naar je angst voor de toestand van het klimaat.

Hoe beschaafd en modern we ook zijn geworden: Elk mens is een onderdeel van de natuur.
Als we onze beslissing over wat we in onze mond stoppen baseren op de sturing van anderen raken kunnen we niet naar ons lichaam luisteren. Onze natuurlijke instincten helpen ons bij het opbouwen van een  gevoelsmatige verbinding met de wijsheid van, de communicatie met ons eigen lichaam. Een doorleefde band met, en verantwoordelijkheidsgevoel voor het eigen lichaam.

Foodguru’s
Door mensen op een sturende of hypende manier te vertellen wat ze moeten eten ontstaat een ongezonde bijwerking: mensen gaan (nog) minder goed naar hun eigen lichaam luisteren dan ze nu al doen.

Greenwashing
Slimme marketing zorgt voor de illusie dat je met het kopen van deze producten goed voor jezelf, je medemens en de aarde zorgt. In werkelijkheid zijn deze bedrijven vooral bezig met het likje verf aan de buitenkant: het uitstralen van duurzaamheid om relevant te kunnen blijven op de veranderende markt.

Contact = gezond
Werkelijk leren luisteren naar je lijf, een dialoog met je eigen lichaam ontwikkelen zal bij de meeste mensen langer duren als een voorgeschreven dieet volgen. Maar uiteindelijk is je winst: contact met jezelf. Het spreken en ‘horen’ van de taal van je eigen lichaam.

De markt op het gebied van voeding is niet gericht op het stimuleren van gezond contact met jezelf, maar op het reageren op externe prikkels. Alle “spelers” op die markt gebruiken daar hun eigen tactieken voor. Die tactieken variëren van sexy reclames om je te verleiden tot het kopen van lekkere guilty pleasures (bijvoorbeeld de Magnum reclames) tot greenwashing: het misbruiken van de behoefte van de consument aan een natuurlijker, gezonder en duurzamer leven.

Marketing-getetter of contact maken?
Voor je je bemoeit met het lichaam van iemand anders zou je goed moeten nadenken HOE je iemand helpt om een ander voedingspatroon op te bouwen. Ben je aan het manipuleren, sturen en verkopen? Of breng je iemand effectief terug bij het gezonde contact met zichzelf?

Voel je het contact met jezelf veranderen?
Wat raakt je in een voedsel reclame? Brengt het je bij het gezonde contact met jezelf, word je er rustig van?

Of word je bij het contact met jezelf weggetrokken?
Bijvoorbeeld naar angst over je gezondheid, naar je politieke ideaalbeelden, naar emotie-eten of naar je frustraties over je lichaam, of … vul maar in.

De positieve bijwerkingen van contact maken
Als iemand leert om zijn of haar eigen lichaam te volgen hoef je niet met een marketingmegafoon in iemands oor te tetteren dat GEZOND heel erg belangrijk is. Dat is dan een doorvoelde en doorleefde mindset.

Dat zijn wat mij betreft ‘de voedingsexperts’ die we nodig hebben.
Goed opgeleide deskundigen die de ander wérkelijk terugbrengen bij zichzelf. Of die voedingsexperts er ooit zullen komen weet ik niet. En zo ja, dan zal dat nog een tijdje duren want het vereist een compleet andere manier van denken.

Wat een rot-column he! 
Ik doe iets zeldzaams:
Wel een probleem zichtbaar maken, en vervolgens geen supersnelle, kant en klare, peperdure oplossing aanbieden.
Nou … ik heb één 100% gratis tip voor je die je gegarandeerd een positief resultaat zal opleveren.

Lees Je Een Sprankelend En Super Enthousiast Artikel Over Een Fantastisch Dieet Dat Je Hele Leven Zal Veranderen En Alles Wat Je Hoeft Te Doen is Dit Peperdure Kookboek Kopen Of Deze Gepeperde Online Cursus Volgen?

Pas dan deze 100% gratis tip toe:
Niet doen.
Het NIET volgen van een schreeuwerig & commercieel “one size, fits all dieet” betekent in ieder geval dat je niet nóg verder van je gezonde en natuurlijke contact met je eigen lichaam wordt weggeleid.


“De natuur geneest.
De arts is niet de meester,
maar de dienaar van de natuur;

Hij dient de zieke terug te leiden
naar gehoorzaamheid
aan de wetten van de natuur.”

Hippocrates

Deze quote kom ik steeds vaker tegen.
Ik heb nog niet kunnen achterhalen of hij authentiek is,
maar ook zonder ‘hippocrates’ eronder is hij goud waard.

Digiprove sealCopyright secured by Digiprove © 2021
close

Wil je op de hoogte blijven? Neem een gratis maandabonnement.

Je krijgt 1 keer in de maand een overzichtelijke mail. Essentiële informatie en een prettig leesbare lijst met alle links naar nieuwe content. Geen marketing circus, maar inhoud.

Als je mijn email adres in je contacten zet, weet je zeker dat de mail niet in je spamfolder belandt.

mail.de.gewone.vrouw@gmail.com

NederlandsEnglishFryskŌlelo HawaiʻiGaeligeTe Reo MāoriGàidhlig