Onze overheid en veel organisaties & bedrijven hanteren een ‘verkleuteringsbeleid’.
De communicatie met burgers, cliénten en klanten is in toenemende mate gescript, directief, onnatuurlijk positief en quasi-moederlijk van toon.
  
Zo’n gesprek of mail / briefuitwisseling geeft je het gevoel dat je weer op de kleuterschool zit.

Ik noem dit snackmacht.
In het moment zelf heeft het beleid kortdurend het gewenste effect, maar de giftige onderstroom die zich ontwikkelt is bijzonder destructief.

Het enige wat – in het moment – werkt om deze vorm van macht het gezicht te bieden is het ontwikkelen van afstand en een olifantenhuid.

De medewerker die je te spreken krijgt te ontmenselijken in je belevingswereld, en hem of haar slechts te zien als een middel tot een doel. Dan is het mogelijk om ‘het script’ te volgen met je volle aandacht, en zo nodig in te breken en een eigen aandeel in het script toe te voegen.

In uitwisselingen waar geen gewenst resultaat ontstaat neemt de giftige onderstroom al snel de overhand, en maakt gevoelens van machteloosheid, onderling wantrouwen, scheldpartijen en steeds vaker geweld los.

Terwijl de duimschroeven steeds steviger aangedraaid worden, en ‘tools’ als public shaming van individuen, bedrijven en overheden op social media ons allemaal steeds ongevoeliger maken voor kritiek en sociale controle vraag ik me alleen nog maar af:

Waar blijven de guru’s carriéretijgers die de volgende stap in de ontwikkeling van het bedrijfsleven introduceren door ‘ons allemaal’ te gaan leren hoe belangrijk gezond contact maken is?
Hopelijk beginnen ze snel aan hun carrière.
Deze fase van de ontwikkeling vind ik stom.

 

Digiprove sealCopyright secured by Digiprove © 2019